Join Bio-Asli.com Affiliate

You are welcome to
register as members:
Malaysia, Brunei, Singapore

and Others Country...

Wednesday, April 16, 2008

Herba Ulam Raja



Nama Tempatan : Ulam Raja

Nama Saintifik : Cosmos Caudatus

Nama Lain : King Salad, Intan Berayun

Divisi : Spermatophyta

Kelas : Magnoliopsida

Order : Asterales

Famili : Asteraceae

Genus : Cosmos

Keterangan:

Ulam raja (king salad) sebenarnya adalah tergolong dalam jenis cosmos yang biasa ditanam sebagai pokok hiasan kerana bunganya yang cantik dan berwarna warni. Namun yang selalu dijadikan ulam selalunya mempunyai bunga yag kecil dan berwarna agak pucat (merah jambu pucat) atau putih. Ia juga dikenali sebagai bokok intan berayun. Boleh tumbuh hingga mencapai ketinggian 2 meter, dan sesuai tumbuh pada ketinggian 200 meter dari paras laut. Ia membiak melalui biji benih yang dihasilkan selepas bunganya matang. Tumbuhan ini berasal dari Amerika Latin tetapi boleh didapati tumbuh secara liar disemua negara Asean.

Kandungan kimia

Ia mengandungi 0.3 peratus protein, 0.4 peratus lemak dan karbohidrat, ia juga kaya dengan Laksium dan vitamin A. Ulamnya mempunyai keupayaan antioksida (AEAC) yang amat tinggi, iaitu setiap 100 gram ulam yang segar mempunyai keupayaan antioksida yang sama dengan 2,400 miligram L-asid askorbik. Melebihi dua puluh jenis bahan antioksida telah dikenal pasti dalam ulam raja. Bahan-bahan antioksida yang utama disebabkan oleh kehadiran sebilangan proantosianidin yang wujud sebagai dimer, melalui heksamer, kuersetin glikosida, asid klorogenik, asid neoklorogenik, asid kripto-klorogenik, serta penangkap (+)-.

Kegunaan:

Ulam raja digunakan dalam perubatan tradisional kerana khasiatnya yang dikatakan dapat memperbaiki peredaran darah dan mencuci darah dari bahan toksid. Ia juga dikatakan dapat menguatkan tulang. Klorofom yang diekstrak dari daun ulam raja mengandungi costunolide, stigmasterol, lutein dan bipyridine yang dikatakan dapat merencatkan aktiviti sesetengah bakteria dan fungus seperti candida albicans dan Bacillus subtilis dan juga E.choli.

No comments: